12 września odbyła się premiera poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!” wydanego przez Fundację Orange, Fundację Highlight/Inaczej i Laboratorium EE. Książka zawiera praktyczne wskazówki tworzenia grywalizacji, która zaangażuje ludzi w rozwiązanie problemu społecznego i pozwoli im poczuć emocje, jakie towarzyszą graniu w gry. Dostępna jest na stronie.
Jak zmotywować ludzi do działania? Jak rozwiązać problem społeczny w sposób, który będzie dla nich wciągający jak gra? – poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” zawiera instrukcję tworzenia grywalizacji oraz przykłady jej wdrożeń z całego świata. Publikację przygotowały Fundacja Orange, Fundacja Highlight/Inaczej i firma Laboratorium EE, aby promować zastosowanie nowych metod wpływania na zmianę społeczną.
Grywalizacja wykorzystuje mechanikę gier, aby zaangażować jej użytkowników w realizację konkretnych zadań. Opiera się na systemie pozytywnych wzmocnień – punktów, medali i nagród za podjęcie wyzwania. Zastosowanie znalazła w medycynie, edukacji, biznesie, życiu rodzinnym, a nawet w akcjach charytatywnych. Motywuje ludzi na przykład do regularnych ćwiczeń, do segregacji odpadów, rozsądnych zakupów, do sprzątania odchodów po swoim psie, do nauki języka obcego i czytania książek.
– „Grywalizacja pozwala wykonywać różne czynności, szczególnie te nudne i uciążliwe, z pasją i z entuzjazmem.To zaskakujące, jak elementy zabawy potrafią zwiększyć motywację ludzi – pod warunkiem, że są mądrze użyte. Właśnie dlatego projektant grywalizacji będzie jednym z ważniejszych zawodów przyszłości.” – mówi Jacek Siadkowski, autor tekstu poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!”.
W Polsce pierwsze wdrożenie grywalizacji w projekcie społecznym na szeroką skalę odbyło się w programie Pracownie Orange w 50 małych miejscowościach. Fundacji Orange zależało na tym, aby te świetlice, wyposażone w komputery i bezpłatny Internet dla mieszkańców, stały się czymś więcej niż kafejką internetową, aby były miejscem lokalnej aktywności, w którym mieszkańcy wspólnie dbają o swoje sprawy. Poprzez udział w grywalizacji liderzy pracowni urozmaicają ofertę działań, wymieniają się pomysłami i nabywają nowe kompetencje. Już w pierwszym miesiącu jej funkcjonowania ich aktywność wzrosła o 151%.
– „Poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” jest podsumowaniem naszych doświadczeń w pracowniach Orange. Chcemy dzielić się nimi z innymi organizacjami i środowiskami, w którychmechanizm ten może pomóc przeprowadzić zmianę na lepsze”– komentuje Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange.
Publikacja składa się z trzech części: poradnika – czyli części teoretycznej wzbogaconej ćwiczeniami, planszy aktywności, w oparciu o którą czytelnik może stworzyć swoją koncepcję i książki z przykładami grywalizacji z całego świata. Całość można bezpłatnie pobrać lub zamówić wersję papierową na stronie
– „Książka odczarowuje pojęcie grywalizacji. Dzięki niej nie jest to ani wyrafinowana wiedza ekspertów, ani tajna broń marketerów, ale narzędzie dla każdego, kto chce napędzać innowacje społeczne” – podsumowuje Bartosz Stodulski, prezes firmy technologicznej Laboratorium EE.